۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷

فرانسه به اوکراین جنگنده «میراژ» می‌دهد

فرانسه به اوکراین جنگنده «میراژ» می‌دهد

وزیر نیروهای مسلح فرانسه می‌گوید که اوکراین احتمالا از نیمه نخست سال آینده می‌تواند در جنگ با روسیه از جنگنده‌های «میراژ» ساخت پاریس استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سباستین لوکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه از تامین چندین جنگنده «میراژ» برای اوکراین خبر داد و گفت که احتمالا کی‌یف در نیمه نخست سال آینده قادر به استفاده از آنها خواهد بود.

لوکورنو همچنین گفته است که آموزش خلبانان اوکراینی که در پایگاه نیروی هوایی فرانسه در نانسی در حال انجام است، عامل محدودکننده در زمینه انتقال جنگنده به اوکراین است.

رسانه‌های فرانسوی در ماه مارس گزارش دادند که پاریس به عنوان بخشی از برنامه اعطای جنگندهای میراژ ساخت شرکت «داسو آویاسیون»، به طور مخفیانه در حال آموزش پرسنل نظامی اوکراین است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه ژوئن این توافق را تایید و اعلام کرد که تعداد(نامشخصی) از جنگنده‌های نسبتا جدید نسل میراژ ۲۰۰۰-۵، برای اوکراین تامین خواهد شد.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۲ فروند جنگنده به اوکراین ارسال خواهد شد. نیروی هوایی فرانسه حدود یک‌صد فروند میراژ ۲۰۰۰ در اختیار دارد و ۴۰ فروند نیز در اختیار نیروی دریایی این کشور است.

لوکورنو دراین‌باره گفت: هدف این است که این جنگنده‌ها را به قابلیت‌های نبرد هوا به زمین تجهیز و سامانه‌های جنگ الکترونیکی آنها را تقویت کنیم.

جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ فرانسه با موشک‌های کروز سایه طوفان یا اسکالپ که انگلیس در اختیار اوکراین قرار داده، قابلیت تطبیق دارد. کی‌یف پیش‌تر از حامیان غربی‌اش خواسته است تا مجوز استفاده از این موشک‌های دوربرد را علیه اهداف در عمق خاک روسیه صادر کنند. مسکو هشدار داده است که هرگونه حمله‌ای با این ماهیت را مداخله مستقیم ناتو در جنگ قلمداد خواهد کرد.

کد خبر 6250808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha